16 juni 2023 09:06

Internationellt medaljregn över High Coast Distillery

International Spirits Challenge (ISC) sätter High Coast Distillery ordentligt på whiskykartan med åtta medaljer. I en av världens mest prestigefyllda whiskytävlingar tar High Coast Distillery hem ett guld och sju silver till Höga Kusten. Bland cirka 1000 deltagare i årets tävling är resultatet en stor internationell framgång och succé.

En respekterad jury med tunga namn från branschen ledda av Richard Paterson provade whiskyn blint och gav medalj till samtliga bidrag från High Coast Distillery. Tävlingen har funnits i över 25 år och är ständigt växande både i omfång och prestige.

”Självklart är det extra kul när vi vinner priser i en stor erkänd tävling. Vinsten för vår whisky Berg på Maltwhisky VM i december och nu dessa fina priser är ett gott kvitto på att vi tillverkar whisky i världsklass och står oss starka internationellt. Extra kul att sex av de åtta medaljörerna fortfarande finns att beställa på Systembolaget.– Kommenterar tf. VD Linus Håkansson

Whiskyn Mongolica som släppets på Systembolaget och exportmarknader i våras kröntes med en guldmedalj. Det är en orökt whisky lagrad på den asiatiska eken Quercus Mongolica.
I glaset hittar vi dofter av torkade aprikoser, cederträ och fläderblom och fruktiga smaker av äpple, rönnbärsgelé som avslutas med stjärnanis och vaniljsocker”  Beskriver Destillerichef Roger Melander guldmedaljvinnaren Mongolica.