10 februari 2020 10:56

High Coast Whisky - Två katergorivinnare och ett guld på WWA 2020

Det blev minst sagt festligt för High Coast Whisky i London då vinnarna i World Whiskies Awards tillkännagavs. Festival 2019 utsågs till Bästa svenska Singelmalt NAS och Distillery Exclusive batch 1 till bästa svenska singel cask. Dessutom tilldelades Quercus IV Mongolica guldmedaljen i klassen svensk singelmaltwhisky.

Vid World Whiskies Awards tävlar årligen hundratals whiskysorter från i stort sett samtliga whiskyproducerande länder. I en första runda plockar en expertpanel ut finalister som går vidare till en andra provning där medaljerna och klassvinnarna slutligen fördelas. Samtliga tävlande whiskysorter bedöms blint.

• –Det är oerhört glädjande att den internationella expertisen uppskattar vår whisky. World Whiskies Awards ger ringar på vattnet i alla whiskyländer och att samtliga våra tre tävlingsbidrag vinner sina klasser och får guldmedalj är ju minst sagt något som glädjer oss, säger Lars Karlsson, som befann sig i London som en av expert-provarna när vinnarna tillkännagavs.

Festival 2019 var en exklusiv utgåva i samband med High Coast Whisky Festival 2019.

Distillery Exclusive kan endast beställas i samband med besök på destilleriet och flaskan tappar man själv.

Guldmedaljören Quercus IV Mongolica går ännu att beställa på Systembolaget, nr 4674, pris 799 kr.