26 augusti 2019 09:31

High Coast whisky släpper 4e Quercus-utgåvan - Mongolica

Den 6 september är högtidsstund för alla vänner av intressant whisky. Då lanseras Quercus IV Mongolica – det fjärde och avslutande kapitlet i berättelsen om ekarternas betydelse för whiskyns smaker.

Quercus IV Mongolica går på djupet med den asiatiska eken Quercus mongolica. Asiatisk ek växer i en mycket östlig utbredning och trivs i klimat som är kärva och tidvis kalla. De tidigare utgåvorna i serien har handlat om europeisk skogsek, bergsek och amerikansk vitek, det vill säga de vanligaste ekslagen inom dryckesindustrin.

• –Whiskyindustrin har länge fokuserat på fatens tidigare innehåll. Oss veterligen har ingen tidigare intresserat sig för ekarten i sig själv. Därför är Quercus-serien unik. Den fördjupar och berikar kunskapen om whisky, säger High Coasts Henrik Persson

Quercus mongolica förekommer sparsamt i dryckesvärlden. I Japan har dess underart, Mizunara, närmast kultförklarats vilket drivit upp priserna på såväl råmaterial som whisky. Tillgången är emellertid begränsad, eken är porös och svårbemästrad och numera närmast en kuriositet i japanska lagerhus.

Den Quercus mongolica vi har lagrat Quercus IV Mongolica på kommer från nordöstra Kina vid gränsen mot Ryssland. Faten har utvecklat en kryddig och elegant whisky med en smakbild som är annorlunda mot tidigare utgåvor.

Whiskyn är helt orökt, 6,81 år gammal, buteljerad vid 50,8 %, i 6 228 exemplar, varav 2802 är allokerade för den Systembolaget. Pris 799 kr.

Säljstart på Systembolaget 6 september kl 10.00: Pris 799 kr (500 ml)

Doft: Gröna äpplen, sandelträ, vanilj, krusbär

Smak: Söt vanilj, lätt kryddighet, exotisk frukt

Eftersmak: Lång eftersmak med vanilj och kryddig strävhet från eken