26 mars 2020 14:15

High Coast Whisky omorganiserar för att möta corona-krisen

På grund av minskad orderingång ifrån exportmarknader, minskat antal mässor, events och provningar under den rådande corona-spridningen gör High Coast Whisky en omorganisation för att klara de nya förutsättningarna och förbättra sin likviditet.

Det är onekligen en ovanlig tid vi får uppleva just nu. Mässor och provningar ställs in, orderingången ifrån internationella marknader har avstannat och att taxfree-marknaden är stängd är bara några exempel på förutsättningar som råder för tillfället. För att ytterligare stärka sin position och möta krisen gör High Coast Whisky en omorganisation och minskar organisationen med nio tjänster genom permitteringar, outsourcing och uppsägningar.

• –High Coast Whisky har ett bra momentum, en stark plan och är redo att rida ut den här stormen, säger Henrik Persson VD. Det är aldrig kul att behöva minska antalet tjänster men i den här unika situationen har vi inget val om vi vill kunna fortsätta leverera vår fantastiska whisky i många år framöver, fortsätter Henrik och avslutar; - Ett sätt att hjälpa till är att välja en High Coast Whisky-produkt på Systembolaget.

Det är främst försäljning och besöksverksamheten som berörs av omorganisationen men även administration. Målsättningen är att bibehålla eller till och med öka produktionen under året. Om situationen med ökade restriktioner och fortsatt smittspridning fortsätter längre kan fler åtgärder bli aktuella.

Framåt siktar High Coast Whisky på att fortsätta sprida ljus och glädje i corona-mörkret på ett tryggt och säkert sätt, bland annat planeras en whiskyprovning via youtube på påskafton och utomhus-café på Besökscentret varje helg. Dessutom är det snart dags för Batch 3 av Distillery Exclusive.

E-mail: henrik@highcoastwhisky.se