7 oktober 2021 09:44

High Coast Whisky första 10 år buteljerade på flaska – The First Ten Years

Den 28/10 lanseras High Coast Whiskys första 10-åriga single malt whisky – The First Ten Years. En orökt bourbonfatslagrad whisky som har fått vila de sista åren på PX-fat. Kunskap, ambition och 10 år av tid.

High Coast Whisky första 10 år buteljerade på flaska – The First Ten Years

Nu har de första 10 år gått. En avsevärd tid för High Coast Distillery men i våra hemtrakter inte mer än en blinkning. I Norrland är tid en långsam process, en naturlig rytm av älv, natur och historia. Varje årstid har gjort sitt avtryck. Varje mörk och bitande kall vinterdag, varje varm sommarkväll när solen aldrig velat gå ner över älven. Temperaturväxlingar där whiskyn vandrat fram och åter för att hämta karaktär i ekens djup.

• ”The First Ten Years är en milstolpe i historien om High Coast Whisky då det blir vår första 10-åring. säger Roger Melander, Distillery manager på High Coast Whisky och fortsätter: Jag är stolt över vad vi har åstadkommit det första decenniet, det kommer bli spännande att se hur bra det kan bli de kommande åren.”

Målet med smaken var inte en sherry-tung whisky utan att hitta en balans mellan det fruktiga destillatet och karaktären från både bourbonfat och sherryfat. Med The First Ten Years är vi mycket nöjda med resultatet.

Förpackningen är också en milstolpe i sig då det blir High Coast Whiskys första produkt i tub istället för sedvanlig kartong.

The First Ten Years är 100% orökt whisky som först lagrats på bourbonfat och sedan slutlagrats på 17 stycken 55-liters sherryfat (Pedro Ximénez). Vi valde att tillsätta ett bourbonfat på 200 liter för att balansera upp smaken. Lagringstiden uppgick till 10,15 år.

Det kommer att släppas 1400 flaskor (av totalt 2088 st) på Systembolaget den 28/10. Artikelnummer 4103702, pris 1650kr för 500ml.

Smaknoter:

Doft: Sultanrussin, krusbär, gröna tomater, apelsin, vanilj

Smak: Fruktkompott, kokos, anis, citrus, kanel

Eftersmak: Brödkryddor, vanilj, lång, värmande

För mer information vänligen kontakta

Henrik Persson, vd och försäljningsansvarig