RegulatoriskDelårsrapport
4 augusti 2021 09:06

High Coast Distillery AB redovisar starkt halvårsresultat H1 2021

High Coast Distillery AB fortsätter att redovisa positiv utveckling, nu på första halvåret 2021. Omsättning 21 524 tkr (14 878 tkr) och resultatet 3 156 tkr (-3 236 tkr). Resultatet är drivet av fortsatt bra kostnadskontroll och stark produktmix.

Den positiva utvecklingen av både omsättning och resultat från helåret 2020 fortsätter under första halvåret 2021. Omsättningen ökar +44,7% till 21 524 tkr (exkl alkoholskatt) och resultatet efter finansiella poster blir 3 156 tkr (-3 236 tkr). Ökningen av sålda flaskor på Systembolaget samt positiv tendens på fataffären i kombination med fortsatt noggrann kostnadskontroll ligger till grund för utvecklingen.

• Det är kul att fortsätta redovisa svarta siffror, säger Henrik Persson vd på High Coast Distillery och fortsätter; Jag tar det som ett kvitto på att människor tycker om det vi gör samtidigt som vi har bra kontroll på våra kostnader.

Under första halvåret har även produktionen ökat från 10 batcher i veckan till 14 batcher vilket innebär en årsproduktion på 280 000 LPA (Litres Pure Alcohol) vilket fyller lagren inför framtiden.

Komplett årsredovisning finns att ladda ned på www.highcoastwhisky.se under Finansiell information.

Frågor, pressmaterial med mera vänligen kontakta

Henrik Persson, VD
Tel: +46 (0)70-552 02 72