Fortsatta strategiska satsningar på tillväxt
High Coast Distillery publicerar idag sin delårsrapport för det andra kvartalet 2025. Nettoomsättningen uppgår till 15,6 MSEK (19,1) och ett rörelseresultat på 2,4 MSEK (5,3)
High Coast Distillery fortsätter att driva internationella satsningar för att driva upp kännedom och efterfrågan på utvalda marknader. Det lägre resultatet kopplas till just marknadssatsningar som bedöms ge effekt på medel och lång sikt.
Utdrag från High Coast Distilllerys Q2-rapport:
– Vi är väl medvetna om att whiskybranschen står inför utmaningar, men det fortsatt goda mottagandet vår whisky får världen över stärker oss i tron på våra möjligheter med en unik nordisk whisky. Som ett led i detta har vi nu påbörjat marknadsinvesteringar i bland annat Tyskland för att öka kännedomen och efterfrågan på vår whisky. Ett strategiskt och långsiktigt arbete där vi samtidigt agerar snabbfotat för att etablera High Coast Whisky på kort och lång sikt. säger vd Linus Håkansson.
Andra kvartalet i sammandrag:
- Nettoomsättningen uppgick till 15,6 MSEK (19,1)
- EBITDA uppgick till 4,4 MSEK (7,0)
- Rörelseresultatet uppgick till 2,4 MSEK (5,3)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 1,4 MSEK (4,5)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,24 SEK (0,64)
- Kassaflödet uppgick till 4,5 MSEK (0,3)
Halvåret i i sammandrag:
- Nettoomsättningen uppgick till 25,9 MSEK (29,5)
- EBITDA uppgick till 6,1 MSEK (10,5)
- Rörelseresultatet uppgick till 2,1 MSEK (7,0)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 0,3 MSEK (5,5)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,04 SEK (0,79)
- Kassaflödet uppgick till -0,1 MSEK (0)
Västentliga händelser under kvartalet:
- High Coast Distillery erhöll ett utökat kreditlöfte i form av en checkkredit om 20 MSEK från Nordea. Under kvartalet aktiverades 10 MSEK av dessa vilket hade en positiv inverkan på bolagets kassaflöde.
- Master Distiller Roger Melander valdes in i Svenska Whiskyförbundets Hall of Fame vilket presenterades under årets Whiskyfestival.
- Under kvartalet har ytterligare satsningar gjorts i Tyskland för att öka varumärkets närvaro och stärka försäljningen på lång sikt.