2 maj 2019 08:15

High Coast Whisky siktar framåt med ny ordförande och nya krafter i styrelsen

High Coast Distillery, från ångermanländska Bjärtrå, står inför internationell expansion och kraftigt ökade försäljningsvolymer. I Samband med årsstämman avgick ordförande Johan Nikkula och lämnade över ledarskapet till Anders Källström, avgående vd för LRF.

High Coast Distillery, från ångermanländska Bjärtrå, står inför internationell expansion och kraftigt ökade försäljningsvolymer. I Samband med årsstämman avgick ordförande Johan Nikkula och lämnade över ledarskapet till Anders Källström, tidigare vd för LRF.

Anders Källström har en gedigen bakgrund inom politiken och näringslivet i Västernorrland. Som vd för Lantbrukarnas Riksorganisation har han under många år arbetat för solid ekonomisk utveckling, entreprenörskap och företagande på landsbygden.

– Jag blev smickrad när jag blev tillfrågad om att engagera mig i High Coast. Jag har följt destilleriets utveckling ända sedan starten. 2011 var jag en av de första som köpte ett Ankare. High Coast är ett företag som har gjort allt rätt från första början. Jag är fylld av tillförsikt inför bolagets möjligheter på kort och lång sikt. Det ska bli riktigt roligt att bli en del av teamet, säger Anders Källström.

Anders Källström tillträder som ordförande under en av bolagets mest expansiva faser. Byggnationen av nytt lagerhus pågår för fullt, nya avtal har upprättats med internationella distributörer och en av huvudägarna garanterad nyemission ska precis rullas ut.

Vid årsstämman valdes även Höga Kustens vd Peter Holmqvist in i styrelsen. Hans erfarenhet av tillväxtfrågor, engagemang kring platsvarumärket Höga Kusten samt destinationsutveckling kommer att vara mycket värdefull i utvecklingen av besöksverksamheten och den redan omfattande whiskyturismen i Ådalen.

– Jag vill naturligtvis tacka avgående ordförande Johan Nikkula för stort engagemang och ledarskap liksom grundaren Mats de Wahl som också lämnar styrelsen. Nu blickar vi framåt med nya krafter och högt ställda mål med ny styrelse och nya visioner, säger vd Thomas Larsson.

För mer information kontakta:

Styrelseordförande Anders Källström

E-mail: anders.kallstrom@highcoastwhisky.se; Tel: +46 (0)70 6295502